Internationale køb
CISG er den internationale købelov, som er ratificeret af mange lande. Som hovedregel bruges
denne købelov altid ved internationale køb.
CISG er delt op i fire dele
1. Anvendelsesområde
2. Indgåelse af købeaftale (ikke tiltrådt af DK)
3. Køberetlige bestemmelser
4. Forbehold mv.
Konventions anvendelsesområde
Hovedregel
• Mellem lande der er tiltrådt konventionen – se bilag
• Når IPR-reglerne peger på et land, der har tiltrådt CISG
• CISG er deklaratorisk og anvendes derfor, når andet ikke er aftalt
• Løsøre (bevægelighed, håndgribelighed, formuegoder – ikke rettigheder eller know-how)
Undtagelser
• Internordisk køb (Danmark, Finland, Sverige og Norge)
• Forbrugerkøb
• Køb på auktion
• Køb af værdipapirer, elektricitet, skibe, fly mv.
• Salg ved tvangsfuldbyrdelse
CISG regulering
• Købeaftalens indgåelse (ikke tiltrådt af DK) (art. 4, stk. 1)
• Sælgers og købers rettigheder og forpligtelser (art. 4, stk. 1)
• Produktansvar over for skade på ting
Del 2 – Aftalens indgåelse
Selvom Danmark ikke har ratificeret Del 2 kan en dansk aftalepart godt blive trukket ind i aftalen.
Dette kan f.eks. ske, hvis et aftaleretligt spørgsmål mellem en dansker og en tysker skal afgøres
efter tysk ret, da Tyskland har ratificeret hele CISG vil danskere blive dømt efter reglerne i del 2.
Hvornår har et tilbud bindende virkning for tilbudsgiveren?
Et tilbud binder tilbudsgiveren når det er kommet frem til tilbudsmodtageren – her er der altså tale
om postkasseøjeblikket.
Hvornår kan et tilbud tilbagekaldes?
Hovedregel: Før svar
U1: Fastsat acceptfrist
U2: TM god tro om uigenkaldeligt tilbud
Hovedreglen siger, at en tilbagekaldelse virkning, hvis den kommer frem til tilbudsmodtager før
denne har afsendt accept.
Undtagelsesvis kan et tilbud ikke tilbagekaldes, hvis tilbudsgiver har fastsat en accept frist, eller på
en anden måde angivet, at det er uigenkaldeligt.
Ligeledes kan et tilbud ikke tilbagekaldes, hvis tilbudsmodtager har haft god tro til at antage, at
tilbudet var uigenkaldeligt, og har handlet i tillid hertil.
Del 3 – Køb af varer
Parternes forpligtelser
Sælgers pligt
Sælgers fornemste forpligtelser er at
• Levere den købte vare og overgive de papirer der vedrører varen
• Varen skal være af rette mængde og kvalitet svarende til aftalens beskrivelse
• Varen skal være emballeret eller pakket på den måde som der er fastlagt i aftalen
Hvis der ikke er nævnt noget i aftalen omkring varen kan køber kræve at
• Varen er egnet til det formål som beskrevet
• Varen er egnet til det formål som sælger udtrykkelig har oplyst køber
• Varen har den kvalitet svarede til en vareprøve eller model køber har fået vist
• Varen er emballeret på en sådan måde det er sædvanlig
Leveringsstedet
• Aftalt sted
• Afhentningskøb (stille varen til rådighed for køber)
• Forsendelseskøb (overgive varen til første transportør)
Leveringstid
• Aftalt leveringstid
• Aftalt tidsrum (spillerum)
• Inden rimelig tid
Købers pligter
Betaling
Køber er forpligtet til at betale købesummen for varen på den fastsatte tidspunkt.
Hvis der ikke er fastsat nogen betalingstidspunkt skal køber betale ved modtagelse af varen eller
af dokumenter, som giver indehaveren ret til at råde over varen
Modtagelse af levering
Køber er forpligtet til at tage imod leveringen som aftalt. Denne pligt består af
• Køber foretager nødvendige handler så sælger er i stand til at levere, og
• At køber modtager varen
Overholder køber ikke denne pligt » misligholdelse
Købers undersøgelsespligt
Hovedregel: Rimelig tid
U1: Ved forsendelse: Undersøgelse foretages ved bestemmelsesstedet - stadig rimelig tid
Købers reklamationspligt
Hovedregel: Inden 2 år efter fysisk faktisk overgivelse
U1: Garantiperiode
U2: Forhold som sælger var bekendt med, men ikke meddelte
Risikoovergang
Risiko går over på køber når varen er leveret, dvs. overgivet til FFF eller til køber.
Bemærk man i de fleste tilfælde bruger Incoterms’ transportklausuler til at regulere dette
Sælgers og købers misligholdelse
Væsentlighedsprincip i CISG
En parts misligholdelse er væsentlig, hvis den medfører en sådan ulempe for den anden part, at den
i betydelig grad berøver ham for de forventninger, som han berettiget kan have.
Der foreligger dog ikke misligholdelse hvis den misligholdende part ikke forudså eller burde
forudse et sådan resultat.
Købers beføjelser ved sælgers misligholdelse
1. Køber fastholder købet
Hovedregel: Køber kan altid fastholde
U1: Fastholdelse er uforenelig med anden valgt beføjelse
U2: En domstol fritager sælger for hans pligter, såkaldt naturalopfyldelse
Køber har ret til at fastsætte en rimelig leveringsfrist medmindre sælger har oplyst at han
ikke vil eller kan opfylde aftalen.
2. Køber kræver afhjælpning
Hovedregel: Sælger har altid afhjælpningspligt (intet krav om væsentlighed)
U1: Urimelig forsinkelse eller ulempe for køber
3. Køber kræver omlevering
Betingelser for at køber kan kræve omlevering
- væsentlig mangel
- rettidig reklamation
4. Køber hæver
Køber kan hæve aftalen ved følgende 3 situationer:
- Sælgers manglende opfyldelse er væsentlig
- Ved forsinkelse – sælger har ikke leveret indenfor fastsatte frist
- Ved forsinkelse – inden for rimelig frist efter levering har fundet sted
5. Køber kræver forholdsmæssig afslag
Hovedregel: Altid ret til afslag (intet krav til væsentlighed)
U1: Afhjælpningsretten udnyttes før eller efter levering
U2: Køber afslår opfyldelse af sælgers afhjælpningsret
6. Køber kræver erstatning (kan kombineres med øvrige beføjelser)
Hovedregel: Der kan kræves erstatning, hvis køber har lidt et tab
U1: Skylden beror hverken på sælger eller sælgers folk (hindring uden for kontrol)
Bemærk også at køber har tabsbegrænsningspligt!
Sælgers beføjelser ved købers misligholdelse
1. Sælger fastholder aftalen
Sælger kan forlange, at køber betaler købesummen.
Sælger kan forlange, at køber tager imod levering eller opfylder sine andre forpligtelser
med mindre:
- sælger har gjort en misligholdelsesbeføjelse gældende, der er
- en domstol fritager køber for en eventuel naturalopfyldelse
Sælger kan fastsætte en rimelig frist, inden for hvilken køber skal opfylde sine
forpligtelser (med henblik på at hæve).
2. Sælger hæver aftalen
Sælger kan hæve aftalen, hvis købers misligholdelse er en væsentlig misligholdelse
Som væsentlig misligholdelse regnes bl.a.:
- tilsidesættelse af pligten til at betale købesummen
- undladelse af at modtage levering
- manglende opfyldelse af andre pligter
Sælger kan ikke hæve i fristperioden, hvis han selv har fastsat en rimelig betalingsfrist
3. Sælger kræver erstatning
Hovedregel: Sælger kan altid kræve erstatning
U1: hindring uden for kontrol (hverken køber eller købers folk skyld)
Sælger har en tabsbegrænsningspligt.
Der kan kræves renter.
Hvem har tiltrådt CISG?
ClSG er ratificeret af Sverige, Norge og Finland med tilsvarende forbehold vedr. Del II og de
nordiske lande (incl Island), således at CISG ikke gælder Ved køb mellem de nordiske lande.
Med undtagelse af England er CISG ratificeret af Danmarks vigtigste europæiske samhandelslande
(udover de nordiske); Tyskland, Frankrig, Italien, Holland, Spanien, Grækenland, Schweiz og
Østrig samt Luxembourg. CISG er også tiltrådt af Polen, Tjekkiet, Slovakiet, Ungarn, Slovenien,
Rumænien og Bulgarien, af Estland, Letland og Litauen, af Rusland, Hviderusland og Ukraine samt
Georgien, Moldova, Mongoliet og Usbekistan.
Hvad den interkontinentale handel angår noteres, at CISG ikke er tiltrådt af Japan, men af USA,
Canada, Cuba og Mexico, af Kina, af Australien, af Argentina, Chile og Ecuador, af Guinea^
Lesotho, Uganda og Zambia, af/Egypten, Syrien og Irak,
Tyskland, USA og Kina med flere har taget forbehold i henhold til art 95 og er således ikke bundet
af art 1, stk 1, litra b. En række lande har taget forbehold i henhold til art 96 om formkrav til aftaler,
bl. a Kina og Rusland, Argentina og Chile samt Estland.
Tilbage